Now here is a page dedicated to TinyPLL, that locks a crystal oscillator to a reference by using just an ATtiny AVR MCU and no PLL-chip. See also the video demo in the end.
Jag försöker med lite olika medel att bli av med en del skräptrafik, om någon helt plötsligt erfar att forumet "dör" så hoppar det igång för dig igen om en stund. Vore himla bra om man då meddelar mig om det skulle bli så, då får jag skruva lite mer på grejorna. Är man utestängd så kan man alltid maila till min gmail, som inte är svår att lista ut adressen till.
Fäller en tår när jag får skrota ut en fin JRC station. 250 W med Cw, ssb tlx.
Uteffekt är ok på 20 m men lägre på 1.8-2.5 mhz, relä bränt i antenntuner.
Så stämma för gränsvågen går inte bra och transceivern går ner i effekt pga SWR.
Så stationen klarar inte kraven längre för GMDSS
Men det blir en nyare JRC som skall installeras..
Transceivern är således ok,
Kommer nog att hamna som semester nöje hos undertecknad
Nu med första benet in i amatörradiohobbyn har jag reflekterat lite över vad jag kunde gjort annorlunda och vilka beslut som var mer rätt, för mig
Att man inte lyckas på första försöket eller valde fel metod eller väg gör ju inget, man blir bara en erfarenhet rikare.
Och är verkligen amatörradio bättre än de fria frekvenserna?
Man kan hasta in i nya projekt och intressen eller låta det växa i lagom takt och jag har försökt att göra det sistnämnda även om jag normalt sett är en ganska otålig...
Hej,
Har varit sugen rätt länge att bygga någon sorts LF-förstärkare, men ikväll öppnade tillochmed frun med att det kanske skulle se bra ut i bokhyllan, tillsammans med LP-spelare. Jag tolkar det som "sätt igång och bygg, detta är högsta prioritet!!".
Målet är inte super hifi, 300B, fiberorienterade högtalarkablar, utan hembockade chassien, PL36/807/EL34, SE stereo och budget.
Som vanligt har man alltid fel transformatorer.
Kikade lite på aliexpress, och där finns ju en uppsjö att välja...
Hej! Jag heter Joachim och ganska nyligen gick min pappa bort. Jag och resten av familjen är nu i processen att ta hand om hans stora radiosamling (tror primärt kommunikationsradio) och har hittat en del radioapparater utöver den i förrådet (se bifogade bilder).
Hans stora samling har vi tänkt auktionera bort då det skulle vara kul att få den på något sätt dokumenterad men vi är öppna från förslag från er då vi har dålig koll. De radioapparater som låg i förrådet tillhör inte samlingen så...
Det behöver göras en total översyn, antennerna behöver bytas, byte av kabelkanal, utbyte av RG-213 till lågförlust.
Samt slutligen byta ut den 41 år gamla fyrsändaren mot en ny modern dito.
Det finns idag inte någon tidplan när fyren åter blir QRV.
Allt är beroende på hur det går med anskaffning av material samt de ideella krafter som skall ha tid för de arbeten som måste genomföras.
Målet är att det skall vara klart innan hösten...
QSL för avhämtning i samband med mötet på Flex måndag den 8 juni kl 18.00 prick.
Nya qsl till: ATL, CBS, EDN, EOI, HGY, NKK, NUN, OHE, RRF, RTQ, THS, TVC, WMY och YTC.
Hej jag har en lödpenna som jag har köpt på Claes Ohlsson för några år sedan och jag skulle vilja ha en smalare spets när jag ska löda på ett veroboard för att inte få lödtenn på flera kopparbanor .
Electrokit har en satts med 4 olika spetsar som ser ut att passa min spets bottnar inte utan det är en bit kvar jag provmätte med ett skjutmått både längden och tjockleken och det verkar att fungera
Nu håller jag på att skaffa mig ett remote QTH på grund av alla störningar. Men jag är ändå nyfiken på vad det är för något som skapar dessa massiva S9+ störningar? Kan någon med ledning av bilden gissa? Stör på 80m mest. Det brummar en stund och sen gör det uppehåll i några sekunder. Är det solceller tro?
Jag har för mig att störningarna startade runt kl 09:00 i morse.
När jag nu sitter å lyssnar efter 3Y0K så kom jag att tänka på att vi inte har någon del i forumet som handlar om just DX och olika expeditoner och liknande. Så då bestämde jag enväldigt att vi skulle ha en sådan och nu är den igång.
Jag har problem med att få CAT på VQlog att lira med Omnirig från IC 9700.
Omnirig är anslutet mot en virtuell COM port från programmet VSPE
Med ovan config fungerar CAT med WSJT-X, MSHV, SDRPlay och UCXLog som går direkt på VSPE porten med IC 9700
Testad med att uppdatera databas fil för CAT VQLog och vid test av kommunikation för CAT från VQLog så svarar VQLog att allt är ok men ingen frekvens avläsning från radio till log, dock kommer frekvens och annan data med till VQLog om man loggar...
Håller på att färdigställa en portabelstation för 10 GHz. Enligt senaste DUBUS
ligger jag sisådär 200+ GHz efter proffsen men sent
om sider är det tänkt att kunna komma igång.
Sist jag överhuvudtaget bekymrade mig för små batterier med några Ah var Yuasas 12V som satt i Honda-motorcyklarna
jag körde. Dagens teknik vimlar av olika "kemier". Så frågan är vilken som ger mest bang-for-the-bucks.
* Lätta.
* Hög kapacitet.
* Enkel laddkemi.
* Billiga